Draslík

Množstvo draslíka v organizme je asi 150 gramov a nachádza sa takmer výlučne rozpustený v cytoplazme bunky. Spoločne so sodíkom, jeho najvýznamnejšou úlohou je stimulácia transmisie.

Akú má draslík úlohu?

  • zabezpečuje acidobazickú rovnováhu

  • stimuluje prenosy vzruchov nervového systému

  • zabezpečuje svalovú činnosť

  • dodáva energiu pre bunky

Aká je odporúčaná denná dávka draslíka?

Odporúčanú dennú dávku draslíka, ktorý obsahuje takmer každá potravina, možno len odhadovať. Priemerný denný príjem je 2 - 6 g, preto jeho nedostatok nenastane.

Aké potraviny ho obsahujú?

Draslík sa v menších alebo väčších množstvách vyskytuje takmer vo všetkých potravinách. Produkty živočíšneho pôvodu obsahujú viac sodíka, zatiaľ čo potraviny rastlinného pôvodu obsahujú viac draslíka. Podľa moderných vedeckých poznatkov o výžive sa odporúča uprednostňovať rastliny s lepším pomerom sodík – draslík.

Nedostatok draslíka

Nedostatok draslíka nie je spôsobený stravovacími návykmi. Hlavnými dôvodmi býva zvracanie a hnačka. Pri jeho nedostatku sa môžu objaviť problémy so srdcovou činnosťou, svalová slabosť a narušená funkcia obličiek.

Toxicita

Predávkovanie draslíkom je pravdepodobné iba v prípade zvýšeného príjmu draslíkových prípravkov. To predstavuje denný príjem draslíka 15 - 20 g, kedy sa objavia všeobecné príznaky otravy.