Železo

Akú úlohu má železo v organizme?

Železo je životne dôležitým stopovým prvkom. Ako súčasť hemoglobínu zabezpečuje transport kyslíka v krvi. Železo ako kofaktor enzýmu katalázy sa podieľa na ochrane pred voľnými radikálmi, ktoré poškodzujú organizmus. (Voľné radikály sú vysokoenergické molekuly, ktoré normálne vznikajú v biochemických reakciách. Ak je ich regulácia poškodená alebo sa ich tvorí príliš veľa, môžu napadnúť ďalšie molekuly, a tak môžu spôsobiť funkčné poškodenie biologických štruktúr (ako bunkové membrány) alebo ochorenia). Ďalšia dôležitá funkcia železa je v bunkovom raste, regenerácii a fungovaní imunitného systému.

Ktoré potraviny obsahujú železo?

Dobré zdroje železa v potrave sú pečeň, mäso a vajcia. Zo zeleniny sa absorbuje iba bezvýznamné množstvo železa.

Kto je ohrozený nedostatkom železa a ako sa prejavuje?

Nedostatok železa vzniká predovšetkým v dôsledku neprimeraných stravovacích návykov. Trpia ním najmä ženy. Spôsobuje anémiu, únavu, zníženú odolnosť a zvýšené riziko infekcie.

Aká je odporúčaná denná dávka železa?

Odporúčaná denná dávka je 6 - 12 mg pre deti v závislosti od veku a 14 mg pre dospelých.

Aké sú zdravotné riziká nadmerného príjmu železa?

Nadmerný príjem železa môže spôsobiť zápchu, hnačku a chronickú akumuláciu železa.